Sosiaalisen median keinoin kohti urheilumaailman lähentymistä

CHL, LIIGA, MESTIS, MAAJOUKKUE, NHL, KHL, Suomi-sarja, Muut Sarjat, SHL / Artikkeli
Palvelun graafiseen ilmeeseen on panostettu.
Kuva © ProSportJob Oy
Sami Karppisen omistama ProSportJob Oy on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen. Yrityksen keskiviikkona lanseeraaman ProSportJob.com-palvelun tavoitteena on helpottaa urheilumaailman työnhakua ja -tarjoamista sosiaalisen median keinoin ja tulevaisuudessa siintävät myös kansainväliset markkinat.

Urheiluihmisten työnhaku helpottuu jatkossa entisestään. Näin käy, mikäli keskiviikkona lanseerattu ProSportJob Oy:n palvelu onnistuu tavoittessaan. Idea palvelusta on Sami Karppisen omaa käsialaa, mutta apuvoimiakin löytyy.

− Idea lähti omasta päästäni liikkeelle ja aloin sen jälkeen keskustella Pasi Huuran kanssa. Sen jälkeen, kun olimme istuneet hänen kanssaan ja homma lähti laajenemaan, aloimme jututtaa muita ihmisiä. Silloin Jukka Pennanen tuli mukaan ja Sirviön Arto, joka vastaa Pohjoismaista.

Toimiston puolella sekä kehitystyössä on mukana lisää isoja nimiä. Myös lajiliitot ja kattojärjestöt ovat vahvasti mukana.

− Entinen huippukiekkoilija ja pirkanmaalainen yritysvaikuttaja Huura on mukana osakkaana. Vaimoni Tiina Karppinen on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen ja on myös mukana.

− Kehitysryhmässä on mukana Pennanen, joka on entinen KalPan ja KuPSin toimitusjohtaja. Lentopallopuolta on ollut mukana kehittämässä Tuomas Sammelvuo. Salibandyn puolelta on puolestaan Petri Kettunen.

− Myös näiden lajien lajiliitot ovat olleet erittäin hyvin mukana. Myös Jääkiekkoliitto on ollut mukana kehittämässä sekä lukuisa määrä liigavalmentajia ja muita jääkiekkotoimijoita. Lisäksi Suomen Ammattivalmentajien liitto SAVAL on ollut alusta asti isona apuna mukana.

− Myös Olympiakomitea ja Valo ovat olleet mukana, muun muassa Mika Kojonkoski ja Jukka Rautakorpi ovat olleet apuna tuomassa omia näkökulmia juttuihin, heistä on ollut kyllä valtava apu. Olemme todella ylpeitä, että olemme saaneet tällaiset isot nimet tähän mukaan.

− Lähdimme nyt aluksi palloilulajeista liikkeelle, mutta tarkoitus olisi, että jossain vaiheessa tulisimme kaikkien lajien kanssa ulos. Tarkoitus on, että kukaan ei jää ilman palveluamme.

Uudet mahdollisuudet tuovat myös haasteita

− ProSportJob mahdollistaa urheilumaailman ihmisille huomattavan paljon nopeamman työpaikan löytämisen. Se tarkoittaa siis sitä, että kun esimerkiksi jääkiekkopelaajaa lähdetään etsimään, se prosessi saattaa kestää useamman viikon. Meidän järjestelmämme kautta kaikki tarvittava tieto saataisiin löytymään noin minuutin aikana, Karppinen selittää järjestelmän toimintaa.

− Lisäksi esimerkikisi, jos seura on laittanut tietyt hakukriteerit, niin samoilla kriteereillä löytyy vastaavat pelaajat, jotka ovat mukana järjestelmässä, ympäri maailmaa. Siinä saattaa löytyä yllättäviäkin vaihtoehtoja.

Karppinen toteaa, että ProSportJob palvelee kaikkia toimijoita kaikilla tasoilla. Tavoitteena on, että järjestelmä leviäisi maailmanlaajuiseksi.

− Faktahan on se, että palvelumme palvelee niin toimistoväkeä, lääkintäväkeä, pelaajia, valmentajia, seuroja ja ketä tahansa, jotka ovat urheilun kanssa tekemisissä millään lailla. Kaikki pystyvät tuomaan itseään esille tämän kautta ja löytämään siten työpaikkoja.

Uudenlaisella palvelulla on myös omanlaisensa haasteet. Volyymien on oltava suuria, jotta toiminta pyörii ja kannattaa kunnolla ja siksi onkin oleellista, että mukaan saadaan kaikki mahdolliset toimijat.

− Isoin haasteemme on saada urheiluihmiset ymmärtämään, että mitä enemmän meillä on järjestelmässä toimijoita, sitä enemmän meillä on seuroja etsimässä näitä henkilöitä. Sitä kautta myös työpaikkoja on enemmän järjestelmässä esillä. Jokaisen ihmisen pitää ymmärtää, että vaikka tätä ei tarvitsisi tänä tai ensi vuonnakaan, niin viimeistään sen jälkeen.

− Jos emme pysty aktivoimaan kaikkia ihmisiä järjestelmään sisälle, niin silloin monesti tällaiset hyvätkin asiat tuppaavat kuolemaan. Pitää saada ihmiset ymmärtämään, että on elintärkeää saada kaikki mukaan ja puhumaan tästä. Meillä ei ole markkinointi- ja mainontamahdollisuuksia oikein missään, sillä sopivaa instanssia ei oikein ole, Karppinen kuvailee järjestelmän toimintahaasteita.

Sosiaalisen median ympäristö mukaan

Toimintamalliin ja -ajatukseen on haettu suuntaviivoja sosiaalisen median isoilta toimijoilta.

− Elämme sosiaalisen median kautta. Ajatusmaailma on, että hommat etenisivät samalla lailla kuin Facebookissa ja LinkedInissä. Palvelut eivät pysty olemaan samalla tasolla, puhutaan eri sfääreistä, mutta tavoitteena on tuoda sosiaalisen median ympäristö mukaan. Meillä on jo valtava määrä uusia ideoita, joita olemme saaneet lajiliitoilta ja toimijoilta. Luominen kestää kuitenkin pitkän ajan.

Töitä paiskitaan jatkuvalla syötöllä. Myös yhteistyökuvioita on vireillä.

− Teemme kovasti hommia ja kierrämme ympäri Suomea. Vakuutamme ihmisiä mukaan ja olemme saaneet hienosti taustaväkeä mukaan. Meillä on lajiliittojen kanssa lähes valmiita yhteistyösopimuksia ja tulemme niiden kanssa ulos varmaan lähipäivinä.

− Haluamme uskoa, että pystymme löytämään parhaat mahdolliset tekijät kaikille tasoille aina lapsista ja nuorista alkaen tämän järjestelmän kautta. Tämä tulee toivottavasti auttamaan ihmisiä todella paljon koko maailman tasolla.

» Lähetä palautetta toimitukselle